GÖRÖGORSZÁG, THASSOS
SKALA POTAMIA, NAMA APARTMANHÁZ
2017. június 27. - július 8.
Nyaralásunk képekben, élménybeszámolóval

Elérkezett az idei nyár is, amit már az egész családdal nagyon nagyon vártunk. Sajnos tavaj nem jutottunk el Görögországba az esküvőnk miatt, így idénre már nagyon hiányzott a tenger, a görög ételek, a búvárkodás és a családi kikapcsolódás.

Aki az előző írásomat olvasta a ZAKYNTHOSI NYARALÁSUNK-ról az tapasztalhatta, hogy mi a kicsivel hosszabb utakat szeretjük (ha már ott vagyunk tartson minél tovább majdnem ugyanannyiért), így csakis az AEOLUS utazási iroda jöhetett szóba.

Mivel általában last minute utazunk, így elsődleges dolog mindig az uticél kiválasztása, majd ennek tudatában keresgélünk a lehetséges utak között. Idén Thassosra esett a választás, ahol már voltunk hárman a fiammal (akkor még a kislány nagyon kicsi volt). Olyan helyek jöhettek szóba, ami családbarát, enyhén mélyülő a tenger a kislányunk miatt aki 5 éves és nincs is annyira messze a buszos utazás miatt.

Szóval Thassos. Ki is néztük a Nama apartmanházat ami nagyon közel van a parthoz és a legfontosabb volt hogy 4 személyre is van szobájuk. Az árát tekintve ekkor még drága volt, biztosítással lett volna kb. 350 ezer. A last minute lényege, hogy minél később foglalod le az utat, annál ólcsóbban kapod. Vagyis elkezdtünk várni, és pár naponként figyeltük hogy alakul. Lement először a 89.900-as induló ár 75 ezerre, majd 65 ezerre, és egy héttel az indulás előtt 49.900-ra (44%-os last minute kedvezmény). Indulás a helyi utazási irodába (KISKUN NOVA). Az út így megállt 184 ezerbe, a családi biztosítás 16 ezerbe, vagyis 200 ezer forintba került 4 személyre a 12 napos thassosi út. Az ár már tartalmazta a hajó árát is oda-vissza, mivel egy 30-35 perces hajózással lehet a szigetre jutni.

Lazán hátradőlve vártuk hogy teljenek a napok, euro beszerzés, stb., mindenki nagyon felvolt már pörögve. A kiscsaj (innentől Kyra, a fiam Márk) is folyamatosan kérdezte naponta többször is hogy mennyit kell még aludni. Egyszer csak jött a hidegzuhany. Egy hírtelen felindulásból elkövetett kérdésem a párom felé, miszerint a gyerekeknek rendben vannak a papírjaik, személyi, útlevél? És ekkor egy nagy koppanás. Kyrának június 10.-én lejárt a személyije. Na basszus, kapkodás, telefonálgatás össze-vissza ezerrel. A végeredmény, hogy gyorsított tempóban 3 nap alatt meg lett csináltatva az útlevél. 30 ezer forint persze pápá és lehetett érte Pestre menni.

Elérkezett a nap, indulás a találka helyre, ami jelen esetben a kecskeméti Auchan parkoló volt. Kedves barátnőnk, Ancsi megtette azt a szívességet hogy elfurikázott bennünket, amit itt is nagyon szépen köszönünk neki. Durván 12.10-kor ott is voltunk a parkolóban, a buszt pedig 12.45-re vártuk. Fél 1 körül csörög a telefon, Aeolus Anett hív hogy a busz valahol lerobbant de már szerelik, így egy másfél órás késésre számítsunk. Mondtam neki rendben, semmi gond, ez van. Telt az idő, Aeolus Anett újra hív, hogy újabb késésre számítsunk, mert még 60km-re van Pesttől a busz. Mondom az nagyon szuper, mert már lassan 3 óra van. Kezdtünk egyre idegesebbek és feszültebbek lenni, mert nagyon meleg volt a beton placcon és egy padon ültünk már órák óta.

Telnek az órák, megint csörög a telefon. Már félve vettem fel hogy vajon megint mi történhetett. Persze újabb probléma. Most Pesten került dugóba a busz valami baleset miatt, így további késéssel számoljunk. Ekkor már forrt az agyvizünk, nagyon mérgesek voltunk. A lényeg hogy 16.30 környékén megérkezett a busz. Felszálltunk. Az utazás rendben zajlott, a gyerekeknek volt a legjobb dolguk. Ők könnyen elaludtak ahogy bámulták a rohanó tájat. Az egyik megállóban lőttem egy naplementés képet. Sajnos nem vettem észre, hogy a tájra van fókuszálva és nem a személyekre, de szerintem szép lett. A nap másik legfontosabb eseménye volt, hogy Kyrusnak kiesett a már régóta mozgó elől lévő tejfoga. A képeken próbálja takargatni, de ez egy természetes folyamat.

Délelőtt meg is érkeztünk a kikötőbe, ahol szinte azonnal várakozás nélkül fel is tudtunk szállni a kompra ami átvitt bennünket a szigetre. Hajókázás közben természetesen nem maradhatott ki a sirályok etetése, ami főleg a gyerekeknek de a felnőtteknek is nagyon élvezetes szórakozás volt. Már előre csomagoltunk egy halom maradék kenyeret erre a célra. Aki ide készül nyaralni nyugodtan vigyen magával egy kiló hazai finom kenyeret, nem bánja meg. Készült pár kép és lassított videó is amin igazán jól látható a madarak etetése.

Kikötöttünk. Egy gyors kép a család tagjairól meg a hajóról és felszálltunk a buszra. Azt már éreztük belépve Görögországba, hogy valami pokoli hőség van. Szóval nem 34 fok. Megnéztem a telefonomon és leesett az állam. Mondja az idegenvezető is hogy a legjobb időben jöttünk, készüljünk fel a tartós 42 fokra mert ez lesz jellemző végig. A telefonom is ennyit mutatott. A szállásra érve ivás, és ahogy ittam szinte spricceltem ki a vizet a bőrőmön keresztül. Volt már részem melegben, de ez valami nagyon durva volt. A szállásra vezető busz út igazi szerpentines, meredek tereppálya a hegyen keresztül. Nagyon szép a kilátás és látni a végeláthatatlan tengert, az egész partszakaszt ahova nyaralni megyünk. Meseszép. Képet sajnos a busz koszos üvege miatt nem készítettem.

A szállásról pár szót. A Nama apartmanban voltunk, ez a tengertől kb. 150m-re van. Szemben egy bolt (Carefour), ahol szinte minden kapható, a bazári áraknál jóval olcsóbban. Az apartman szép, tiszta (2 naponta jönnek takarítani, ágyat húzni, törölközőcsere, stb.), jó helyen van, 2 erkélyes. Egyetlen egy dolog volt számunkra kellemetlen, hogy nincs egy nyamvadt asztal amire lelehetett volna pakolni. Csak az erkélyen van egy nagyobb fémasztal, amit délután ezerrel tűz a nap. Próbáltam átvinni a másik erkélyre, de a szoba ajtaján nem fért át sehogy sem. Egyébként jól felszerelt, hűtő, szekrény, LCD TV, mikró, kávé főző, szagelszívó, légkondi, minden van. Utóbbi feláras mint általában mindenhol.

Mivel gatyarohasztó meleg volt és a tengerre vágytunk irány a vízpart. Még kajánk sem volt, így a parton ettünk fánkot. Minden nap vettünk a nyaralásunk alatt, a gyerekek meg voltak érte őrülve. Tényleg nagyon finom, friss és laktató is.

Még egy órát sem voltunk a vízben, mikor megtörtént az első és egyben szerencsére utolsó kisebb baleset. A fiammal elindultunk búvárkodni, mikor hallom hogy a párom Tündi ordít, hogy menjünk vissza mert Kyra bement a sünök közé. El lett mondva hogy a köveknél és a szikláknál vannak a sünök, oda nem szabad menni csak apával, de valahogy odakerült. Persze nem volt magára hagyva a kiscsaj, nehogy valaki azt higyje, de .... na mindegy. Siettünk vissza, szerencsére nem voltunk messze, látom Kyra nagyon sír. Gondoltam magamban fasza, itt a vége a nyaralásnak, nem tartott sokáig. De Tündi higgadtságának és ügyességének hála az összes tüskét kiszedte. Szerencsére a térdével ért hozzá és nem rálépett, így csak 1cm-es tüskéket kellett kiszedni és egyik sem tört bele. Egy jótanács, amit nekem is a kintiek mondtak, hogy ilyen helyzetben a legjobb ha felforralunk kevés olivaolajat, és azzal kenjük óvatosan a szúrások helyét. Fájni fog hiszen forró, és a bőr is befog pirosodni ezáltal, viszont annyira lazává teszi a bőrt a forró oliva, hogy szépen kilehet szedegetni még a beletört tüskéket is. De persze az a tuti, ha orvoshoz fordulunk vele. Szerencsére nálunk nagyobb volt az ijedtség, mint a megtörtént probléma.

Elérkezett az este. A balesetet leszámítva nagyon kellemesen telt a nap, mindenki nagyon élvezte a strandolást ebben a nagy melegben. Márknak az utazás és a strandolás úgy kivette az erejét, hogy amikor a szálláson elkészültünk, lefürödtünk, ő teljesen kidőlt. Annyira, hogy fel sem bírtuk kelteni. Levelet írtunk neki és mellé tettük hogy elmentünk vacsorázni, majd jövünk.

Az első vacsora nálam mindig garnélarák valamilyen módon. Hogy ne legyen túl megeröltető a gyomromnak, garnélás saláta mellett döntöttem, Tündi tonhalsalátát, Kyra bolognai spagettit kért. Mindhárom étel fantasztikus volt, remek ízvilággal. Ugyan a képen nem tűnik soknak a saláta, de alig bírtam megenni, jó nagy adag. Ez a hely ahol ettünk a Captain's Fish Tavern , ez egy kicsit nagyobb sétára van a part mentén a Golden beach felé. Mindenkinek nagyon ajánlom ezt a helyet. Magyarul is van étlap, nagyszerű a kiszolgálás és fantasztikusan finomak az ételek. Többször jártunk itt az idei nyaralásunk alatt, és pár évvel ezelőtt is mikor még csak hárman voltunk ezen a nagyszerű szigeten. Itt a Captain's étteremben is érezhető a görögök kedvessége, minden étkezés után meglepnek grátisszal. Ezek nagyon finom sütemények, a gyerekeknek kis jégkrém. Szóval ha tehetitek, tegyetek egy vacsoralátogatást ide, érdemes.

A vacsora után Tündi visszament a szállásra lecsekkolni a fiamat, mi pedig elindultunk Kyrával zsebpecázni. Sajnos a sikerélmény elmaradt, de ennek ellenére nagyon élvezte a kiscsaj a helyzetet.

Előkerült a család másik fele, bár Márk még elég kómás volt. Olyan volt mint egy báb. :-) Azért befogtuk fényképezni.

Este még egy kis sétálgatás és persze felmérni a terepet hogy az elkövetkezendő napokban majd mire is lehet pénzt költeni. Azért menet közben mindent ki kellett próbálni és a fagyi sem maradhatott el.

Most ellentétben a zakynthosi élménybeszámolómmal nem írom le a naponkénti eseményeket, mivel ez a nyaralás a gyerekekről szólt, így főleg strandolások, kajálások, búvárkodások tették ki a napok jelentős részét. Minden nap történt valami érdekes, új dolog, de ezek főleg az ő szemszögükből voltak élményteliek. Nekünk szülőként pedig ez volt a fontos, annak ellénére mi is nagyon jól éreztük magunkat és jó volt végre együtt eltölteni ezt a majd 2 hetet.

Még annyit, hogy van egy online webkamera amin 24 órában lehet élő képet nézni ezen partszakaszról. (A weboldal alján megnézhetitek.) Indulás előtt sokszor ránéztem, és mutat egy helyet ami nekem nagyon megtetszett. Ez a szállásunktól kb. 3.5km-re volt és elhatártoztam hogy majd ellátogatunk oda. A nagy meleg miatt egyedül indultam neki, és jól is tettem mert a gyerekekkel ez már nagy kihívás lett volna. A lényeg hogy nagyon szép helyen van, át kell menni egy kisebb emelkedőn keresztül, ahonnan meseszép a rálátás a strandos részre és a tengerre. A webkamera képét lementettem a telefonon screenshotként, bár igazából szinte semmi sem látszik belőlem.

Ez egy érintetlen terület, homokos, lassan mélyülő kristálytiszta víz nem túl nagy partszaksszal. Oldalt a szikláknál tökéletes hely a búvárkodásra. Pár órát töltöttem itt, végig búvárkodtam és gyűjtöttem az erőt a hazagyalogláshoz. Pár kép erről a részről.

Most pedig következzenek nyaralásunk emlékezetesebb képei:

Minden napos kérés volt az 'apa menj el búvárkodni és hozz valami érdekességet'. Természetesen eleget tettem a kívánságoknak. Kyrának még minden újdonságnak számított, így őt nagyon sokszor el tudtam kápráztatni. Egyébként mindketten nagyon élvezték a kis élőlényeket megfigyelni, óvatosan játszani velük, majd közösen elengedni.

Esténként elmentünk vacsizni, kipróbálni vagy újra átélni a görög konyha ízeit, finomságait. Én kagylót ettem amit nagyon imádok, a gyerekek gyrossal tömték a pocakjukat míg Tündi muszakát evett. Utána mindig séta, fagyizás, stb.

Minden este 8 órától indul a kisvasút amit természetesen nem lehetett kihagyni. Nagyon élvezték a gyerekek.

A nagy meleg és a tűző nap miatt néha ki kellett parancsolni a gyerekeket a vízből 10-15 percre hogy legyenek egy kicsit árnyékban is. Ez mindig veszekedéssel és a 'hagyjál békén, ne szólj hozzám' mondatok társaságában zajlott. Főleg Kyra viselte nehezen ezt a kis pihenőt a pancsolástól.

Az esti vacsim rántott tintahalkarikák. Isteni finom volt.

A homokozás is napi program volt, nagyon jól lekötötte őket. Néha csak ástak egy nagy gödröt amibe vizet tettek. Természetesen mint írtam a fánk kihagyhatatlan kaja volt minden nap.

A szállásra érve, lefürödve is mindig éhesek voltak, így hazafele menet mindig venni kellett valamit. Ezek általában csak gyorskaják voltak, hamburger, gyros pitában, hasonlók. Mindkettő nagyon finom, és a hamburger kimondottan ízletesebb mint amit az utóbbi időkben itthon ettem.

Zsebpecával sajnos nemsokra mentünk, így azt hanyagoltuk. Tündi meglepte Kyrát egy ilyen hálós valamivel, hogy majd azzal próbálkozzon halat fogni mivel a fürdőrészen rengeteg kishal úszkál rajokban. Esélytelen. Szinte minden kisgyereket meglepnek ilyen hálóval a szülők, de kizárt hogy lehessen vele halat fogni. A hálónak a vízben olyan nagy ellenállása van, hogy nem tudod olyan gyorsan húzni (hogy a bambusz nyél ne törjön el), hogy a fürge halak ne tudjanak lazán eliszkolni. Annak ellenére jókat mosolyogtam a próbálkozó szülőkön, akik próbáltak gyermeküknek íly módon halat fogni. Akkor hát gondolkozzunk. Fogtam egy sima gumit, eltéptem, a háló alján a kis lyukakon átfűztem majd összekötöttem. Ebbe a gumiba befogattam egy gyros pita darabot (kenyér héj is jó csak nagyon hamar szétmálik), egy nyugodtabb helyre leülve a vízben leengedtük a sekély víz aljára, majd vártuk a halrajt. 1-2 percen belül meg is jöttek. Nagyon óvatosak, így hagyni kell hogy megszokják hogy nincsen veszély, és hagyjuk hagy csipkedjék csak a pitát. Ezt azért kell, mert lassan, óvatosan el kell kezdeni emelni a hálót, mert az ellenállás miatt mikor felrántjuk még mindig a halak a gyorsabbak. Mikor már csak 7-10cm-re van csak a vízfelszíntől, és a legtöbb hal éppen csipeget, egy határozott mozdulattal ki kell emelni. Ha nem is mindig, de az esetek nagytöbbségében tudunk így kishalat fogni. Mindenkinek sok szerencsét, a gyerekek nagyon fogják élveni, csak maradjanak végig nyugodtan mert a halak nagyon félősek és megriadnak a legkisebb mozdulatra is.

Rengeteg csigaházat lehet találni, amiben vagy csiga vagy kis rák lakik. A csiga nem annyira érdekes egy idő után, viszont a rákok annak ellenére hogy félősek nagyon jópofák. Mikor fogtam párat, Kyra épített nekik kis strandot a parton benne vízzel és sokáig el tudott velük szórakozni.

Az esték sétálgatásról, vacsorázásról, boltok megnézegetéséből állt, és mindig valamilyen mozgó vacakra felüléssel.

Számomra kihagyhatatlan a pizza, amit mindig mindenhol ennem kell akárhova is kerülök a világba. Ezt a parton ettem meg, mert nagyon sokszor az esti séta a parton ért véget egy napozóágyon beszélgetve, rémtörténeteket mesélve a gyerekeknek. Erre voltak rákattanva. Így meg is alkottuk a sziget misztikus kialakulását, történetét és a híres Thassosi szörnyet ami a vízben él.

Az esti séta kihagyhatatlan és legfontosabb momentuma a gyerekek számára a kikötőnél található kacsa etetése volt. Már lassan ott tartottunk, hogy külön neki is vásároltunk valamit, hogy Kyra tudja etetni. Nagyon barátságos, megszokta az embereket és nem repül el. Közel enged magához mindenkit, és annak ellenére hogy néha sziszeg, kézből eszik. Van még két kacsa is, azok mindig együtt vannak, általában pihennek valamelyik csónakvontató alatt. Őket is mindig megkínáltuk valami fincsivel, zabálták azok is a nasit.

Kisfánk, nagyfánk, pancsolás.

A gyerekek annyira élvezték a nyaralást hogy madarat lehetett volna velük fogatni. Szinte már szárnyaltak a boldogságban, ezért Tündinek kellett őket a földön tartania. :-)
(Sajnos az Istenért sem bírtak egyszerre ugrálni a gyerekek a kép kedvéért. A napozágyon meg nézték, hogy anyuka mellett pattog a két kölök. Lehet inkább őket kellett volna fényképezni, voltak érdekes arcvonások.)

Az esti vacsi sonkás spagetti és csőben sült bolognai spagetti. Mindkettő eszméletlen finom volt. Természetesen ha Kyra nem evett, aludt, vagy foglalta el magát akkor olyan volt mint fing a gatyában, nem tudott nyugton maradni. Mindig produkálta magát, néha már az őrületbe kergetve mindket.

És akkor jöhet egy kis édesség is ....
Felkeltette az érdeklődésünket az erősen sárnak kinéző sandstorm (homokvihar) fagylalt. Azt mondják a gyerekek nem volt rossz. De gusztusos se.

A görögök nagyon híresek a pékcuccaikról. Érdemes ellátogatni egy pékségbe a reggelinek valót ott beszerezni. Szerencsére az apartmanunktól 50m-re volt is egy nagyon tökéletes szuper kis pékség. A reggeli a gyerekeknek csokis croissant, nekünk spenótos-sajtos és fetasajtos rétes volt.

Elérkezett amire nagyon vártunk, egy kis felhő, egy pici lehülés, ami a nagyon meleg 42 fokból 36-37-et varázsolt. És ezzel jött a hullámzás is. Ez új lehetőségeket hozott a játékhoz, pancsoláshoz.

Ha már görögország, akkor görögdinnye. Nagyon finom mézédes nassolnivaló lehűtve.

A szokásos esti program, fagyi, séta, vacsi, nézelődés. Valami halra voltam már éhes, így a grillezett kardhalra esett a választás. Mennyei volt. Grátiszba kaptunk egy-egy pohár finom bort is, amik nekem jutottak, hehe. A többieknek a gyros egy örök kaja, megunhatatlan.

Az egyik étterem előtt minden nap megszólított egy betessékelő ember, aki valami eszméletlen jól nyomja ezt a szerepet. Pár mondatot mindig beszélgettünk, ám egyszer úgy döntöttünk hogy ott eszünk. Nagyon kedves kiszolgálás, isteni finom ételek. (A kardhalat ettem ott.) A lényeg hogy amíg ott voltunk, figyeltük ahogy dolgozik és nagyon tetszett az a lazaság, az a stílus. Nagyon nagy fazon. Kértem is egy közös képet, aminek szívélyesen eleget is tett. Ha a szigeten jártok egyetek egyet itt, és mutassátok meg ezt a közös képet neki. Mondjátok hogy üdvözöljük. Jártunk itt többször is és minden este beszélgettünk. Utolsó nap elmentünk arra és elköszöntünk. Nagyon szimpatikus srác. Ennek az étteremnek a neve Ya Souvlaki.

Elérkezett a nyaralás vége. A hajóútón még sirály etetés, és egy záró fénykép hogy ez a nagyszerű majd két hét már örökre csak egy csodálatos emlék marad.

Köszönöm hogy elolvastad, további szép napot kívánok neked! Ha teheted egyszer látogass el Görögországba a Thassos szigetre és érezd nagyon jól magad a haverokkal, barátnővel, baráttal, családdal. Nagyszerű hely a kisgyerekeseknek is az enyhén mélyülő, és nagyon tiszta tengerpart miatt.

Ha tetszett az élménybeszámolóm és van egy kis időd kérlek írj pár szót, akár csak hogy elolvastad vagy a véleményed. Trágárság, rossz indulat ha lehet ne legyen cél. Amennyiben kérdésed volna írd meg az e-mail címed is az üzenetben és szívesen válaszolok. Köszönöm!